|
|
Modely III
Polomaketa letounu z období I. sv. války.
Tvůrcem a pilotem modelu je Milan Hanzl ze Šlapanic u Brna. Předlohou pro stavbu
byl plán p. Fary z řady Modelář, původně určen pro pohon spalovacím motorem
3.5 až 6.5 ccm.
Rozměry |
Rozpětí |
1 500 mm |
Plocha |
72 dm2 |
Prázdná hmotnost (odhad)
|
? g |
Letová hmotnost
|
2 000 g / 8 x 1000mAh |
Plošné zatížení |
27,8 g/dm2 |
Pohonná jednotka |
Motor |
MIG 600BB Turbo |
Převodovka |
3:1 |
Vrtule |
PAKR 420 x 200 |
Poznámky ke stavbě
Konstrukce modelu je oproti původnímu plánu odlehčena, ale nijak mimořádně. Trup
je z plné balzy 3 mm, vyztužen balzovými příčkami, překližkové přepážky
jsou jen v místě uchycení baldachýnu a podvozku.
Křídlo klasické stavby má klenutý profil, pásnice jsou smrkové, vylepeny
balzovou stojinou. Baldachýn a podvozek je tvořen ocelovým drátem pr.2.5 mm,
osa kol je odpružena gumovým svazkem. Výplet je z ocelového lanka, osazen
funkčními napínáky. Baterie jsou umístěny v dolní části motorém krytu a
zasunují se zepředu. Potah modelu je Solartexem.
Seřízení modelu - horní křídlo má oproti spodnímu kladné
seřízení o 1.5° - 2 °.
Výkony
Letové výkony modelu jsou samozřejmě úměrné použitému pohonu, nejhezčí polétání
je dle pilota a tvůrce v klidném ovzduší, silnější vítr a turbulence
letovému projevu nesvědčí, jak lze samozřejmě usuzovat z plošného zatížení.
Model sice zvládne loping i výkrut, ale není to rozhodně jeho parketa.
Jeho doména je klidné polétání, nízké průlety na minimálce, mezipřistání a
"pokochání" se pohledem na hezký, klidně a majestátně letící model.
Co příště jinak a lépe?
To na sebe autor neprozradil.
Zpět na seznam
Polomaketa současného stíhacího letounu.
Model postavil Martin Hoeller.
Dostali jsme od autora další mail, takže Vám přinášíme aktualizované údaje.
Rozměry |
Rozpětí |
1 250 mm |
Délka |
1 700 mm |
Letová hmotnost
|
cca 6 900 g / 2 x 32 x Sanyo 4/5 (CP1700) |
Pohonná jednotka |
Motor |
2 x Mega AC 22/30/3 |
Dmychadlo |
Donath 90mm |
Regulátor |
MGM 32Z 60A |
Otáčky |
36 000 /min |
Počáteční výkon |
2 x 1 500W |
Doba letu |
3-4 min. |
Poznámky ke stavbě
Trup je tvořen poloskořepinou z balsy 3mm. Křídlo i VOP jsou
polystyrénové s balsovým potahem. Vzduchové kanály dmychadel jsou
laminátové.
Výkony
Model čeká na dodávku nových 32 článkových regulátorů MGM Profilines, protože
regulátory Kontronik si prý při tak vysokém počtu článků s šestipólovými
motory Mega příliš nerozumí. První let proběhl s použitím jednotek
Kontronik-Fun-600/18 a 18 článků Sanyo RC3000HV při proudu kolem 50A na motor.
U motorů Mega by se měl očekávaný proud pohybovat kolem 40-45A.
Zpět na seznam
Polomaketa letounu z období I. sv. války.
Další model pocházející z rýsovacího prkna a dílny Franze Schmida. Nyní
s modelem létá Franz Stockinger, který jej zakoupil na Rothenburském
meetingu v roce 2001.
Rozměry |
Rozpětí |
2 000 mm |
Plocha |
cca 125 dm2 |
Letová hmotnost
|
2 500 g / 10 x 2400mAh |
Plošné zatížení |
cca 20 g/dm2 |
Pohonná jednotka |
Motor |
Robbe Sports 420/8 |
Převodovka |
3,6:1 vlastní konstrukce, řemen Maedler |
Vrtule |
20 x 12 Maro |
Poznámky ke stavbě
Podélníky trupu jsou smrkové o průřezu 3x3 mm, na motorové lože a podvozek,
stejně jako na náběžnou a odtokovou hranu a nosníky křídla jsou použity uhlíkové
trubky. Výplet je pochopitelně funkční. Podvozek je odpružen. Pilot pochází
z okolí Birminghamu ve Staffordu
Výkony
Letové časy se pohybují kolem 10 minut. Vzhledem k velikosti mdelu a jeho
plošnému zatížení se jedná opravdu o velký Slow Flyer. Takových modelů postavil
Franz Schmid více - Antoinette, Bleriot IX, Dorner, Fokker a Deperdussin Course.
Co příště jinak a lépe?
Současný majitel provedl na modelu určité změny: osadil model novou převodovkou,
na křidélka použil dvě samostatná serva namísto jednoho centrálního; to vyřešilo
problém s vystředěním křidélek.
Původní úhel seřízení byl příliš velký a byl opraven pomocí 3mm podložky pod
náběžnou hranou VOP.
Zpět na seznam
Polomaketa cvičného a spojovacího letounu z počátku budování leteckých
sil vznikající Československé armády. Letoun byl stavěn firmou AERO
v licenci Hansa-Brandeburg C1 řady 365.
Model Františka Macháče je postaven v měřítku 1:7,2.
Rozměry |
Rozpětí |
1 700 mm |
Plocha |
cca 75 dm2 |
Letová hmotnost
|
2 100 g / 8 x 1700mAh |
Plošné zatížení |
cca 28 g/dm2 |
Pohonná jednotka |
Motor |
MIG 600BB turbo |
Převodovka |
3:1 |
Vrtule |
15 x 8 |
Poznámky ke stavbě
Model je klasické konstrukce. Trup modelu je příhradové konstrukce, kopírující
skutečný letoun. Kozlík, na kterém je uchyceno horní křídlo, je svařen
z ocelového drátu průměru 3 mm. Podvozek je svařen také z ocelového
drátu o průměru 3 mm, po usazení na trup je obalen balsou.
Ocasní plochy jsou celobalsové, náběžné hrany jsou lamelovány z balsy
4 x 1,5 mm na pozitivním kopytě.
Křídla mají žebra z balsy 1,5 mm, nosníky jsou smrkové, hlavní nosník
má rozměr 4 x 3, pomocný nosník 3 x 2 mm. Odtoková
lišta je balsová 2,5 x 10 mm. V horním křídle je zalepena
uhlíková trubka o průměru 8 mm. Dolní křídlo se do trupu zasouvá na dva
ocelové dráty o průměru 2 mm. Horní křídlo se šroubuje na kozlík dvěma
šrouby M3 x 10 s imbusovou hlavou. Model je potažen Vliesem a
nastříkán barvami na kity. Výplet modelu je funkční z ocelových lanek o průměru
0,35 mm. Na vnější straně je zajištěn natrvalo, vnitřní strana se šroubuje
k trupu napínáky na trup. Ocasní plochy jsou ovládány dvěma servy
standartní velikosti umístěnými co nejblíže těžišti, náhony jsou z ocelových
lanek o průměru 0,35 mm. Křidélka ovládají dvě serva HS 81, umístěna jsou
ve spodním křídle. Náhon na křidélka je z drátu 1,5 mm.
Pracnost modelu je asi 400 hod.
Nejslabším místem modelu jsou křídla, ne z důvodu stavby, ale
z důvodu skladování a přepravy. Horní a dolní křídlo každé poloviny je
trvale spojeno dvěma páry mezikřídelních vzpěr. Lepší způsob, jak usnadnit
montáž a demontáž na letišti, jsem prostě nevymyslel. Toto řešení ale přináší
dost velké nároky na přepravu. Papírová bedna má rozměr 90x60x40 cm a
k tomu ještě trup modelu.
Při stavbě modelu je pár míst, které jsem si
musel vychutnat. Například vlnky na odtokovce znázorňující prohnutí ocelového
drátu u skutečného letounu. Aby byly všechny stejné, tak to spravil asi
dvoulitrový hrnec z kuchyně, který jsem si tajně půjčil, na který jsem
přilepil smirkový papír. Jeden večer brousíte vlnky, no a na čem potom drželo
lepidlo více nemusím doufám komentovat.
Dalším takovým místem je potahování
ocasních ploch, hlavně VOP. Pokud je náběžná hrana vypouklá ven, nečiní to
problém, ale když je prohnutá dovnitř, tak to je o zábavu postaráno. Vypnul
jsem horní potah a spodní strana se povolila. Napnul spodní a horní se
povolila, a tak stále dokola. Nakonec jsem strhl potah, protože se
zdeformovala náběžka. Vlies jsem otočil vlákny napříč a výsledek na sto
procent stejný. Nezbylo než potah dát znovu dolů a náběžku uvnitř konstrukce
zesílit balsou 2x20 mm, aby nedocházelo k její deformaci při napínání.
Podobných míst na tak složitém modelu je více, například maketa motoru, kde
můžete modelářskou kreativitu rozvinout v plné míře. Potom ale výsledek
stojí za tu námahu. Všímavý obdivovatel to dokáže ocenit a věřte mi, potěší to.
Výkony
Letové časy se pohybují kolem 8 minut. Polétání v klidu, to je balzám na
modelářskou dušičku. Zkoušel jsem létat při větru asi 8 m/s, jde to, ale chtělo
by to trochu více motoru.
<!--
<P>Co příště jinak a lépe?</STRONG
|