|
|
Napsali jste nám
aneb co jsme našli ve schránce
Tak se nám už podruhé stalo, že jsme dostali příspěvek, který bylo poněkud
problematické zařadit do stávající struktury stránek a tak jsme dospěli
k závěru, že je s tím třeba něco udělat. Takže otevíráme naši
listárnu, kde bychom rádi prezentovali Vaše zajímavé postřehy, které až tak
přímo nezapadají do již prezentovaných tématických okruhů.
I když na tomto místě se asi nebudeme až tak striktní, přesto ani zde bychom
neradi opustili naše hlavní téma - větší elektromakety.
Možná bude tento článek pro některé modeláře poučením, možná se najde pár
ostatních, kteří mají podobnou zkušenost jako já.
Bylo-nebylo: v roce 2002 na podzim jsem zavolal do redakce RCM, zda mají
zájem o rozhovor s naší špičkovou plachtařkou Hanou Zejdovou. Redaktor
Putz mě ujistil, že mají, a poprosil mě, abych ho dodal co nejdříve.
Telefonicky taky potvrdil, že mi zaplatí honorář, abych alespoň částecně
pokryl výdaje s tímto spojené. Domluvil jsem si tedy s Hanou schůzku
a postupně jsme dávali rozhovor dohromady. Rozhovor musí mít hlavu a patu,
takže na jeho dopsání a postupné vyladění do podoby pro modeláře aktuální
padlo hodne večerů a hodně schůzek s Hanou. Každopádně jsme tomu oba
věnovali hodně - a to v období, kdy Hana byla plně zaneprázdněna
přípravou na další cestu do Austrálie. Rozhovor jsem odeslal e-mailem do
redakce a Hana dodala CD s jejími fotkami. Pro maximální urychlení a vyjití
vstříc redakci jsem CD poslal rychlou poštou EMS za docela vysoké poštovné.
A čekali jsme.
Článek vyšel okamžitě a dokonce jako titulní na prvních třech stránkách
podzimního čísla RCM 2002. Říkal jsem si, že každou chvilku dostanu určitě
autorský výtisk pro mě a pro Hanu, aby si v Austrálii mela co číst.
A nic. A dlouho nic! Takže šup do modelářského obchodu zakoupit dvě císla RCM,
abych alespon nevypadal před Hanou jako slibotechna. A zase dlouho nic, ani
poděkování. Nedá se nic dělat, řekl jsem si, páni redaktoři jsou asi zavaleni
prací a časopisy a honorář dostanu jistě později. A zase dlouho nic!
Na jaře už mi to bylo divné, a tak jsem poslal 9.3.2003 do redakce
zdvořilý e-mail se žádostí o honorář a autorské výtisky. Ozval se mi sám
šéfredaktor V. Janko. A odpověď stála za to!!!! Prý musím vědět, že Hana
Zejdová (mimo jiné držitelka mnoha desítek rekordů v plachtění a
majitelka Lilienthalovy medaile - nejvyššího ocenení pro sportovního pilota)
by měla být ráda, že v RCM rozhovor s ní otiskli, a že by spíš
měla ona za rozhovor zaplatit jim! Tak to jsem opravdu padl na pr…el. Podobnou
drzost jsem dlouho neslyšel. Pokud já vím, tak za rozhovory se známými
osobnostmi redakce časopisů platí a jsou rády, že byl rozhovor poskytnut
zrovna jim. Časopis RCM podle slov šéfredaktora prý plní hlavně kamarádi bez
nároku na honorář, já tím pádem nejsem kamarád, ale "cizí". Každopádně ale
jsem byl ujištěn, že já honorár jako "cizí" dostanu včetně autorských výtisků.
Tady by se dalo říct, že můj příběh končí. Není tomu ale tak, dneska, když
tyto řádky píšu, je 10. prosince 2003, tedy více než rok po uveřejnění článku,
a kde nic-tu nic. Tím nemyslím jenom honorář a výtisky, ale alespoň slůvko
omluvy a vysvětlení. Když jsem se v léte o tom zmínil Haně, tak
konstatovala, že takové jednání za dobu své kariéry nezažila a okamžitě
napsala do RCM poměrně ostrý mejlík. Dostala výtisk zmíněného čísla RCM a
vysvětlení, že to oni ne, to sekretářka zapomněla, to erupce na slunci,
to krtci v potrubí apod. A já do dnešního dne opět nic!! Ani výtisky, ani
honorář, nedejbože omluva!
Tady pro mě příběh končí, protože dál se tím zabývat nechci. Chtěl bych
s ním jenom seznámit modelářskou veřejnost, protože to, co se stalo mě,
se může stát komukoliv z vás. Po zjištování a dotazech na letištích jsem
byl ubezpečen, že nejsem žádnou výjimkou, kdo takhle dopadl s RCM. Za
všechny takto postižené alespoň malý náhled na to, jak to vidi R. Kolbábek
viz.
http://www.rkolbabek.com/honorar.htm.
Nepíšu do časopisu poprvé a docela vidím do problematiky jejich vydávání.
Přispěvatelé jsou většinou redakcí cenění a chováni jako v bavlnce, jsou
tím hlavním, co dělá časopis různorodým. Určitě jste se setkali
v modelářských časopisech s výzvami, ať čtenáři píší. Například
konkurenční časopis RCR zveřejnil ceník odměn za clánky a fotografie a je to
tak v porádku. Dopisovatel dopředu ví, do čeho se pouští. V žádném
prípade tady ale nejde o peníze, protože dobře připravený článek zabere hodne
času a pokud by autor dostal alespoň takovou hodinovou mzdu jako zedník nebo
dlaždic, mohl by si slušně na modelařinu přivydělat. Jedná se spíše o základní
slušnost a ohodnocení práce toho druhého, něco jako symbolickou odměnu. Tím
slušnější a rychlejší by měla být adekvátní reakce vydavatele, protože
dobrovolný dopisovatel, který to nemá jako svou pracovní náplň, se vždy okrádá
o svůj volný čas, který může věnovat něčemu jinému. Nehledě na to, že vydávání
časopisu je podnikání, tím pádem na něm podnikatel vydělává. V žádném
případe ale nechci, aby to vyznělo, že za všechno je potřeba platit. Pokud jdu
pomoct kamarádovi třeba se stavbou domu nebo se zahradou, udělám to rád. Pokud
ale jdu pomoct kamarádovi stavět dum, který staví jako stavební firma na
prodej a tím pádem si tím vydělává, jsem idiot, pokud to dělám zadarmo. Tady
je potřeba rozlišovat.
Na závěr tohoto neveselého povídání bych rád případným zájemcům doporučil:
pokud chystáte nějaký článek do časopisu, a to nejenom do výše uvedeného (i
když jsem při mém dotazování nezaslechl, že by se něco podobného stávalo u
konkurence), vždy si vyžádejte dopředu ceník odměn, nejlépe černé na bílém,
tedy na papíře, a sepište smlouvu o díle. Potom není o čem diskutovat a na co
se vymlouvat. Taky by se Vám mohlo dostat vysvětlení - stejně jako mě a Haně
Zejdové - že máte být rádi, že vám zadarmo otiskli třeba plánek letadla a
nemuseli jste platit za publicitu tím pádem získanou v tak světovém
magazínu!! A říkáte, že jste plánek dělali nekolik týdnů? Přece je tam uvedeno
vaše jméno a jste ted mediální hvězda, za což jste časopisu jistě až nadosmrti
vděční!!! Nebo je to jinak?
Všem, kteří dočetli až sem přeji, aby neudělali podobnou zkušenost, jako
já. Budu jenom rád, když alespoň pár modelářům pomůžu se vyvarovat podobné
trapnosti. Idiotem se človek stane lehce, a je lepší tomu předejít.
Hezké polétání přeje Pavel Mlýnek.
Kolem otázky proplácení honorářů se na diskusním fóru Moje Hobby rozvířila
smršť příspěvků, která zřejmě nakonec přinesla ovoce. Uvádím zde proto
závěrečný příspěvek pana Václava Janka za redakci časopisu RC modely:
Re: RCM se omlouvá a již nedluží honoráře...
Vážení přátelé modeláři. Zpytoval jsem svědomí. Všem, kterým jsem zvedl
adrenalín se hluboce omlouvám, těm, co ho zvedli mně, odpouštím. Kromě jednoho
honoráře, jsou za minulý rok zaplaceny všechny. Věřím, že tyto finance příjdou
vhod, zvlášť po vyčerpávajících svátcích.
Chci tímto informovat ty, kteří RCM dlouhodobe dluží nějaké peníze, že jsem
učinil opatření typu konkurz - exekuce. Bohužel to postihne i bratry Slováky.
Od čísla 1/2004 jsme pozastavili distribuci RCM na Slovensko, jelikož nám
slovenský distributor dluží peníze.(Jen pro představu jak to chodí, Slovakia
Press fakturujem za jeden časopis 30 Kč, a to jen za ty prodané. A ješte před
týdnem nám dlužili za 6 měsíců.) Samozřejmě hledáme náhradní řešení distribuce
na Slovensko, tak se modeláři nezlobte. Drželi jsme to dost dlouho a situace,
která vznikla diskuzí okolo honorářů nás donutila k rázným opatřením.
Preji hezký den V.J.
Zpět na seznam
Možná se mnoho z Vás diví, a některým to i vadí, že na stránkách "fbestu"
se jejich správci a propagátoři létání s velkými E-polomaketami věnují
hlavně zahraniční produkci plánů, modelů či akcím. Ale zamysleme se - mají
tito lidé o čem psát a co ukazovat světu z českého prostředí?
Jako jeden z organizátorů JETI MODEL MEETINGU se jejich činnosti vůbec
nedivím. Podíváte-li se na seznam modelů z JMM 2003, snad jedna třetina
modelů jsou polystyrénové stavebnice o rozpětí okolo 80 cm, druhá třetina jsou
trochu větší stavebnice. A až ta poslední třetina jsou modely, které si
zaslouží obdiv pro svoji velikost, jedinečnost a atraktivnost.
Na JMM jsem nechtěně vyslechl rozhovor o tom, že "proč jsem sem jezdil, když
tady nejsou žádné nové modely". Sám tento modelář dovezl na setkání dvě
překrásná Tornáda z EPP, jedno červené a druhé modré. Ale co takhle
přiložit polínko do ohně tím, že sám dovezu na setkání polomaketu?
Tady ovšem nastává okamžik, kdy vstupuje na scénu řada výmluv a kliček.
Jeden nemá čas, druhý peníze. Někdo uvádí argument, že ho nebaví stavět, jiný
se vymlouvá, že na tyto modely nejsou plány.
Všechny tyto argumenty se dají lehce vyvrátit. Myslím si, že není potřeba
zacházet do nějakých extrémů, jednoduchá a pěkná polomaketa o rozpětí 1700 mm
se dá zvládnout za 150 až 200 hodin. Někomu se to zdá moc práce, ale vždyť
přece není potřeba postavit model za měsíc. Cena takového modelu bez vybavení
je stejná, ne-li menší, než dvou Tornád. Vybavení polomakety vyjde pravda
trošku dráž. Modelu ale stačí pohon na 8-10 článků, není potřeba jej napájet
dvacetičlánkem. No a cenově se tak dostaneme na rozumnou mez. Plány lze použít
starší, z řady Modelář, RCM či RC revue. Bylo vydáno tolik plánů
překrásných polomaket, které se přímo nabízejí osadit je elektromotorem. Když
nejsou ve velikosti, jakou potřebujeme, stačí je na kopírce zvětšit.
Zahraniční plány vycházejí cenově dráž a kvalitou někdy dost pokulhávají za
tuzemskými plány, hlavně těch staršího data. A o tom, že někoho nebaví stavět?
Tak to je něco o pohodlí, lenosti a pěstování "gaučingu". Vždyť u stavby
modelů se dá tak krásně odreagovat od reality a odpočinout si.
Věřím, že alespoň někomu z Vás jsem promluvil do duše, za dlouhých
sychravých večerů se to v něm zlomí a na jaře, nebo i později, se jeho
model stane středem zájmu okukujících. A stránky "fbestu" se více začnou
věnovat domácí modelářské produkci. V této kategorii nejde o vteřiny,
body či stupně vítězů. Kdo jednou zkusí postavit a zalétat takovýto model,
možná přijde na to, že to je právě ono, co v modelařině hledal.
Častěji se pak může pouštět do vysněných představ a projektů, až skončí na
čtyřech metrech rozpětí a doma mu budou říkat: "Bohušu, tož si blbé?"
No a potom už jsi náš!
Ahoj Franta Macháč
PS: Na setkání v zahraničí by s tím 80-ti cm polystyrénem nikdo moc parády
nenadělal.
Když jsem si pročítal tento příspěvek, tak mi bylo jasné, že nesmí
zapadnout. Proč vůbec vznikly tyto stránky? Chceme ukazovat, co všechno lze na
elektriku postavit. Vždyť to, co dokážou modeláři v jiných zemích,
dokážou přece naši modeláři také! Určitě lze říct, že jsme modelářskou velmocí.
Přece Vám, internetovým surfařům, nemusím připomínat, že české motory,
regulátory a stavebnice se usadily v nabídkách i těch nejznámějších
internetových obchodů a testy nových výrobků původem z naší malé země se
objevují na prestižních webových stránkách s železnou pravidelností.
Anebo, že by to vlastně bylo jinak? Že by všichni ti šikovní modeláři
s invencí už dělali modelařinu jenom jako byznys a koníčku se věnují jen
"lepiči polystyrénu" a montéři ARF stavebnic?
Ale ne, sám vím, že to není pravda. Možná si právě prožíváme takové to
období opojení, které časem přejde. Z vlastní zkušenosti vím, že ta "guma"
a PS má něco do sebe, ale opravdu mi to nestačí.
Takže přátelé, pokud Vás někoho Františkův příspěvek naštval, a máte pocit,
že zrovna Vy máte co světu ukázat, napište mi e-mail nebo příspěvek do místní
návštěvní knihy, pošlete pár fotek a informací o Vašem modelu.
Nebojte se, František už k těm svým modelům taky něco sepisuje ...
Zpět na seznam
Následující e-mail jsme obdrželi z Finska. Pan Hannu Vuorinen se svými modely
šlape "čuďákům" na paty velmi výrazně - nejen účastí na soutěžích sportovních
maket i maket F4C, ale i použitím elektry jako vlečné.
Ahoj Stanislave!
Zdravím tě z Finska!
Když jsem našel tyto pěkné stránky tak bych ti rád poslal nějaké fotky mých
velkých elektromaket.
Mám J3 Cub v měřítku 1:4, původně postavený ze stavebnice Sig.
je poháněný oběžkou Actro 40-6, velikost vrtule je 19 x 8/12" nebo
20x11" (pří 5300ot/min) a statickém odběru 41A. Baterie sestává z 20 kusů
Kokam 3270mAh LiPol v konfiguraci 10S2P. Letová hmotnost modelu je
6,35 kg
S tímto modelem jsem letos (2003) vyhrál finský národní pohár sportovních maket.
Model je také schopný vlekat velké makety větroňů (do 4 metrů rozpětí a
hmotnosti 4 kg)
Mým dalším soutěžním elektro modelem je FW44 Stieglitz v měřítku 1:5 (6,9 kg,
180cm rozpětí). Je to ARC model od firmy K&W; Air, takže mám jen velmi málo
snímků ze stavby.
S modelem Stieglitz jsem se zúčastnil 2 soutěží F4C během sezóny 2003, ve
finském poháru F4C jsem se celkově umístil na 3.místě.
Přikládám také fotky nejnovějšího projektu vleěné - Cessny Agwagon o rozpětí
2,25 metru, poháněné motorem Flyware T-REX40-370 s články Kokam LiPol 10s3p
2000mAh (= 6000mAh kapacita). Tento motor je navržen pro výkony kolem 1400W
trvale a 2100W špičkově - to je z důvodu limitů baterie (špičkově 10C = 60A)
Mám naplánované také další projekty, Cessnu Agwagon v měřítku 1:4 pro soutěže
F4C a možná později 4 metrový Piper Super Cub (14 kg letové hmotnosti)
Srdečně zdraví
Hannu Vuorinen
Finsko
PS: Provozujeme elektroletecký obchod ve Finsku, webová adresa je:
www.printechobby.fi
Zpět na seznam
|