S.E. 5a

Myslím, že toto je jeden z modelů, které posunují elektromodely v kategorii polomaket o hodný kus kupředu. Zvolená velikost (měřítko 1:4) je sama o sobě už pěkná troufalost, nalézt totiž vhodný kompromis mezi váhou a pevností u takového modelu je buďto štěstí, nebo kus práce s kalkulačkou.

Tvůrce totiž nemůže použít osvědčené a zavedené metody stavby, pokud chce zachovat vzhled a detaily přiměřené této velikosti a pokud nechce mít z modelu létající dlažební kostku, musí stále přemýšlet, a hlavně vážit, vážit a vážit.

Kulomet Lewis Frajer v kokpitu Kdyby tam nebyl ten vysílač ...

Protože se mi nepodařilo vypáčit ze stavitele vlastní popis modelu, pokusím se ho zprostředkovat z fotografií a vzpomínek.

Křídla: základ je z uhlíkových trubek (zřejmě 6 a 4 mm), balzová náběžka, odtokovka zřejmě z kulaté špejle. Žebra z balzy 1.5 mají klenutý profil, k první trubce (nosníku) jsou ještě vložena položebra.
Horní i dolní křídlo je ze dvou polovin, horní se spojuje centroplánem, který je pevnou součástí trupu.

Jednoduchá a lehká konstrukce křídla Centroplán horního křídla je pevně spojen s trupem Poloviny křídla se nasouvají do trupu a centroplánu pouze takovýmto kolíčkem

Zajímavé je, že nejsou spojeny žádnou spojkou, pouze vyčnívající kousky uhlíkových trubek zajišťují polohu. Tuhost systému pak zaručuje funkční výplet z lanek.
Potah křídel je z fólie. Křidélka ovládají serva v dolním křídle a přes táhla jsou ovládána i křidélka horní.

Trup má základ ze smrkových nosníků 3x3 mm, rovné plochy jsou potaženy balzou 1.5 mm, a se spoustou příček a diagonál. Fotografie pěkně dokumentují jeho provedení. Konstrukce ocasních ploch je také zřejmá z fotografií.

Pohled do nitra trupu Celek trupu Konstrukce centroplánu
Uchycení OP

Podle mého názoru je velmi zajímavé řešen podvozek s centroplánem. Základ tvoří uhlíkové trubky, které jsou protaženy do trupu a pospojovány „á la Franz Schmidt“- tzn. omotány uhlíkovým rovingem a prolity vteřinovým lepidlem. Centroplán i podvozek je opět „zavětrován“ lanky.

Pohon modelu obstarává v současné době motor Ultra 930/8 s převodem 4,2:1 a vrtulí Maro 22 x 12. Na fotografiích je vyfocena ještě starší pohonná jednotka s motorem Ikarus 500/3 Brushless.
Box pro uložení baterií je na dně trupu před podvozkovými vzpěrami a vejde se do něj 8-mi nebo 10-ti článek velikosti SC.

 

Technická data
Hmotnost
Rozpětí
Délka
Plocha
Zatížení
Počet článků
2,90 kg
2,00 m
1,70 m
143 dm2
19,5 g/dm2
8-10 Sanyo 2400
Pohon
Křídla
Trup
Ocasní plochy
Podvozek
CELKEM
1 250 g
600 g
895 g
85 g
72 g
2 902 g

Letový projev díky plošnému zatížení může být realistický, pokud tedy ovšem konstruktér a pilot v jedné osobě tomu tak chce. Většinou tomu tak není, a SE 5 předvádí ve vzduchu až neuvěřitelné „vylomeniny“, které jsou možné právě pouze díky extrémně nízkému plošnému zatížení a tudíž malé rychlosti letu. Pomalu se točící obrovská vrtule ofukuje značnou část křídla a přispívá tak ke skvělým letovým vlastnostem modelu. Přál bych každému z Vás tento eroplán vidět ve vzduchu a mít tak možnost se pokochat majestátností letu, který je podpořen měkkým hrčením převodovky vlastní konstrukce.

-sv-

Zpět na seznam