|
|
Be-56 Beta Major
Staňa Valnoha
Betu jsem našel na inzerát až v Praze. Jedná se o model postavený zřejmě
podle zvětšeného plánu ze speciální řady Modelář S-81, autor O. Vitásek (časopis
Modelář 2/1977).
Byla celá promaštěná, odřená a potlučená, bez bačkor a potažená modrou
nažehlovací fólií, takže jsem se pustil do kompletní rekonstrukce. Potah šel
samozřejmě celý dolů.
Původní pohonná jednotka |
Motor |
AXI 4130/16 |
Baterie |
16 x GP3300 |
Vrtule |
18/10 |
Letová hmotnost |
4 900 g |
Doba letu |
cca 8 min. |
Současná pohonná jednotka |
Motor |
AXI 4130/20 |
Baterie |
24 x GP3300 |
Vrtule |
JAS 20/8 |
Letová hmotnost |
cca 5 250 g |
Doba letu |
cca 10 min. |
Konstrukce
Křídlo má polystyrenové jádro potažené balzou, profil
je zřejmě původní. Křídlo jsem použil bez podstatných úprav, pouze jsem zkrátil
křidélka na maketovou velikost. Upravil jsem podvozkové nohy a pružení a také
nahradil velmi těžká kola novými lehkými. Následovala výroba nových krytů kol
(bačkor).
Trup - Po odstranění potahu jsem měl nutkání vyrobit nový,
ale nakonec pro časovou tíseň jsem použil původní. Je to v podstatě pouze
bednička z balsy 3 mm. Celý promaštěný čumák jsem odříznul a dotvořil nový. I na
původním trupu nebyly bočnice překližkové, tudíž i teď jsem zvolil jen
přeplátovanou balzu, tuším 3 mm. Pouze obě křídelní přepážky a motorová jsou
překližkové. Na uchycení motoru jsem zvolil řešení ála Milan Hanzl, kdy na
trupovou přepážku je nalepena trubka ze sklotextilu a na ni je přilepena
motorová přepážka.Trubku dodal sám ideový tvůrce - tímto děkuji. Zvolil jsem
motor Mega 41 30 15, pro který mi výrobce na přání umožnil zadní montáž.
Laminátový kryt motoru, tzv. "haubnu", jsem broušením odlehčil asi o 150 g.
Není nosná, jen mi na povrch neustále vylézaly mastné skvrny od oleje.
Ocasní plochy jsou potaženy 2 mm balzou, kormidla jsou
konstrukční. Kompletně jsem odstrojil pohyblivé části kormidel a vytvořil nové.
Následoval potah z červeného Solartexu, potom doplňky
- pilot, větrný štítek, osazení modelu a nakonec samozřejmě vyvážení.
Letové vlastnosti
Zálet potvrdil dobré letové vlastnosti předlohy, v letu vyniká hezká a
zajímavá silueta modelu. První lety proběhly s pohonem 16-ti články a
sklopnou vrtulí Aeronaut. Testoval jsem různé listy, až jsem skončil na
rozměru 18/10.
Poté, co jsem ale vyzkoušel pohon s 22 články, jsem se rozhodl
jít rovnou na 24.Vrtule pro 22ti i 24ti článkové sady je Aeronaut 16/10. Vzrůst
váhy není na modelu vůbec znát, zato výkon do vertikálních obratů je nyní
přiměřený vzoru - Beta byla totiž plně akrobatický letoun s násobkem 12.5!
Mrzí mě jen jedna věc, a to je absence vztlakových klapek, které by modelu
velmi prospěly. Horizontální let je možný na třetinu plynu, start na půl plynu.
Délka letu je při pohodové akrobacii s 22-ti články Sanyo 1700 NiCd přes
5 minut, při 24 článcích GP 3300 NiMh přistávám po 8 minutě, ať si zalétá
také někdo jiný, ne?
Zpět na seznam
|