|
|
Mitsubishi Zero (pozemní/plováková verze)
Model Zero (záměrně nevolím slovo polomaketa) vychází z japonské
stíhačky Zero A6M5, má však trochu zvětšené ocasní plochy a hloubku křídla.
Autor se nijak nevyžil v detailech a ani kamufláž nevychází z nějakého
skutečného vzoru. Je to víceméně cvičný model schopný akrobacie, nezáludných
letových vlastností.
Co mu schází do maketovosti, to dohání realistickým letovým projevem. Za mírného
větru lze model téměř zastavit ve vzduchu.
Rozměry |
Rozpětí |
1 720 mm |
Délka |
1 400 mm |
|
(1 520 mm) |
Plocha |
cca 54 dm2 |
Letová hmotnost |
2 500 g |
|
(2 950 g) |
Plošné zatížení |
cca 46 g/dm2 |
Profil křídla |
symetrický E169, upravený(16 - 14%) |
Pohonná jednotka |
Motor |
Plettenberg 300/30-A2 |
Baterie |
12 x RC 2400 |
V |
vlastní řemenová 2,4:1 |
Vrtule |
šedá Graupner 300/150 |
Doba letu |
6 min. s rezervou 30" na přistání |
|
(5 min. s rezervou 30" na přistání) |
Ovládané funkce |
Křidélka |
2 x HS 81 (funguji i jako Flaperony MIX) |
Výškovka |
2 x HS 81 |
Směrovka |
1 x HS 81 |
Otáčky motoru |
Schulze 45A - BEC |
Podvozek |
podvozkové servo |
Napájení |
BEC (bez problému, ale asi je to již na hranici) |
Údaje v závorkách platí pro plovákovou verzi
Letové vlastnosti
Model má velmi realistický letový projev a velký rozsah rychlostí, je schopen
základní akrobacie, ne však nožového letu, nebo visení na vrtuli. Lze ho však
překvapivě svižně rozjet z průletu na minimálce, půlvýkrutem na záda a na plný
plyn (elektriku) dlouhým půlpřemetem do 100 m. Verze hydroplán se liší jen
připevněným plovákem a odstraněným podvozkem, při vyšší letové váze však
vyžaduje zvýšený výkon motoru a letové vlastnosti jsou také horší, zejména
směrová stabilita v zatáckách je horší a je potřeba řídit i směrovým
kormidlem.
Přistání na kola je nutné provádět při menším úhlu náběhu a vyšší rychlosti,
model pak jede realisticky po kolech a záĎ postupně vyklesá (při přistání na 3
body má jinak snahu odskocit)
Konstrukce
Stavba trupu
Jádro trupu je vyřezáno z polystyrénu a tvoří je duté válce o délce segmentu
asi 10-15 cm a tlouštce steny asi 2 cm. Segmenty jsou vyríznuty podle šablon
zhotovených z umakartu odporovým drátem. Prepážky jsou z prekližky
1-1,2 mm jen ve spodní pulce trupu. Vše je lepeno purexem (menší plochy
rychlým a velké plochy pomalým). Uchycení motoru je jakási krabicka
z překližky asi 1,5 mm, vlepená do vnitřní části obdélníkového průřezu
prvního segmentu až k přední prepážce pro uchycení krídla. Tato krabicka je
zespodu otevřená a tvoří schránku pro baterie a regulátor a v přední cásti
el. motor.
Přední cást krytu "hvězdicového motoru" je vybroušena z modrého polystyrenu a
v konečné fázi přelaminována 2x tenkou tkaninou.
Po slepení všech segmentů a přepážek je trup polepen balsou o tl. 1 mm, což je
zcela dostačujicí z hlediska pevnosti trupu. Prkénka jsou z jedné strany
(vnější) navlhčená houbičkou, a z druhé strany potřena tenkou vrstvu
purexu (ten díky vlhkosti lépe vypění a navlhčené prkenko je i poddajnější).
Prkénko je přichyceno na polystyrenové jádro trupu světle žlutou papírovou
samolepicí paskou (šírky asi 1,5 nebo 2,5 cm, používanou na vykrývání ploch při
malování. Páska se dá mírne natáhnout a priměřeně dobře drží jak na balse, tak
na polystzrenu a po zaschnutí se dá snadno odstranit. Celý trup je po zaschnutí
přebroušen a požehlen folií. Takto zhotovený trup váží i s ocasními
plochami asi 400 g, pevnost a tuhost je však překvapujicí a odolnost při
menších kolizích obdivuhodná.
Obdobně je stavěn i centrální a vyrovnávací plováky u verze vodní.
Křídlo
je konstrukční balsové (1,5 mm), se smrkovým nosníkem 5x4 - 5x2 mm.
Ocasní plochy
jsou vyříznuté z polystyrenu a potažené balsou 1 mm.
Křídlo i ocasní plochy jsou také potažené nažehlovací folií. Čmouhy na trupu a
křídle jsou stříknuty pres kraj papíru polyuretanovým lakem na auta.
Co příště jinak a lépe?
- na podvozkové nohy je třeba použít pevnou ocel, nebo ješte lépe uhlíkové
trubičky, jinak se musí nohy pořád rovnat a zkoušet zatahování před každým
letem
- hydro verzi by jistě pomohlo 14 článků
- použití některého rotačního motoru Mega nebo Axi 4120 se sklopnou
elektrovrtulí by určitě prospělo výkonnosti a prodloužilo dobu letu
- používat klapky u lehkých polomaket je myslím zbytečné, snad jen kvůli
vzhledu
- modelu by jiste prospěla i větší maketovost, ale všeho s mírou
Alois Raffaj
Zpět na seznam
|