Jak jsem stavěl S.E. 5aZačátekInfikován bacilem Modelococcus aviaticae jsem byl asi před 2 lety. Po počátečních drobných stavebních pokusech jsem se vloni cítil už dostatečně silný na větší projekt. Netroufal jsem si však zatím postavit letadlo zcela sám podle třípohledu a navíc jsem nechtěl napínat trpělivost zbytku rodiny broušením balsy v ložnici přespříliš. Zároveň jsem si však představoval model, který má svůj vzor v nějakém skutečném letadle, pokud možno s bohatou historií. Tudíž požadavek byl jasný - stavebnice polomakety klasické konstrukce, nejlépe z doby dvouplošníků. Navíc se záměrem provozovat model na elektropohon. A výsledkem byla poměrně jednoznačně volba stavebnice S.E.5a firmy FLAIR StavbaObsah stavebnice původně určené pro spalovací motor 2T 6,5ccm mi zcela
vyhovoval - předseknuté díly celkem důsledně vylehčené všude, kde to bylo trochu
možné, bižuterie a možnost dokoupení maketových doplňků pro vylepšení vzhledu
modelu. Není cílem tohoto článku podrobně popisovat stavbu, prostě po cca 3
měsících práce přede mnou byl krásný model v kostře. Volba potahu byla
jednoduchá - jedině Solartex vyhovuje vzhledem předloze a navíc se s ním
skvěle pracuje. Trup po kokpit jsem nalakoval a potáhl modelspanem a posléze
nastříkal barvou Humbrol. Tolik standardní postup. KonverzeJako při každé konverzi jde hlavně o váhu modelu a výkon motoru. Vzhledem
k tomu, že jsem nechtěl zásadně zvýšit pracnost stavby a ani výrazně
zasahovat do konstrukce (díky svým malým zkušenostem v podobné činnosti),
v podstatě jsem postavil stavebnici podle plánu. Výsledná hmotnost
potaženého draku s vrtulí a servy je 1560g. Při pohledu zpět vidím několik možností, jak vylehčit výslednou konstrukci. Překližková žebra by šla nahradit konstrukčními nebo balsou, opláštění trupu původně z 0,8mm překližky plaňkováním. Poměrně těžký (250g) je maketový podvozek Flair, určitě by šlo postavit lehčí. A dal by se více využít uhlík místo překližkových přepážek (byť značně odlehčených). Nicméně i po minimálních zásazích do stavby se dá stavebnice velmi dobře použít ke konverzi na elektropohon, pokud se smíříte s velkým LRK motorem a větším počtem článků. LétáníVýsledná letová hmotnost modelu je celkem 3200g (na stavebnici je plánovaná
hmotnost 2,7-3kg). Motor byl již před stavbou naplánován MEGA Magic 4110/12 a
16 článů pohonných akku NiCd 2400, k tomu příjimačové baterie (4xNiMH 1850).
Regulátor je TMM a příjimač Graupner R700. Hmotnost motoru s pohonnými akku
je 1350g. Zalétání modelu bylo celkem bez problémové (hlavně proto, že jsem u kniplů nebyl já) a pár poškozených kopřiv na kraji letiště nikomu nevadilo. Postupně s každým dalším letem byl model klidnější, pomalejší a plnil potěšení z letů nad očekávání dobře. A po jedné rušící příhodě se zjistilo, že je i velmi pevný. Samozřejmě, kdyby byl o 1 kg lehčí, byly by letové vlastnosti zcela ideální. Je přeci jen trochu rychlejší, ale s tím jsem počítal. OdměnaKdyž už stavba dopadla celkem úspěšně, vyrazil jsem s S.E.5 trochu do světa. Abych viděl, jak vypadají elektromítinky u sousedů v Německu, vzali mě již ostřílení matadoři A.Raffaj a S. Valnoha do Rothenburgu u Norimberka. A k našemu příjemnému překvapení jsem s modelem získal pohár za nejlépe vypracovaný model tohoto mítinku. Posuďte sami, zda oprávněně.
Pavel Gotvald |