Aspach, 28.-29.IX.2002

Po jarním výjezdu na náš první E-meeting v Německém Traunreutu, jsme tentokrát s kamarádem Lojzou Raffajem vyrazili do Mekky elektroletců celé Evropy - Aspachu, který je poněkud dále, až u Stuttgartu, což představuje něco přes 600 kilometrů cesty.

Páteční večer se tiše snášel na vrchol mírného pahorku, na kterém se rozkládalo ležení příznivců tichého pohonu, obklopující úzkou asfaltovou dráhu s okolo na krátko posekaným trávníkem.Soumrak vyháněl poslední tiše bzučící eroplány z oblohy a my se dali rychle do stavění stanu.Po přivítání se známými z Traunreutu se předletová příprava zvrhla, po objevení českého ostrůvku se rozložily židle a za konzumace přinesených nápojů jsme se rozhodli komentovat noční program létajících přístrojů. Létaly různé kombinace světel a světýlek, došlo i na veliké prskavky. Horší bylo, když došlo ke srážce dvou takových světlonosičů, kterým samozřejmě upadly jejich prskavky, a následné přistání obou aparátů skončilo jako „let podle přístrojů“- totiž podle náslechu hrčení převodovek.

Sobotní ráno se přihlásilo impozantním způsobem - ticho a klid ranní mlhy, husté jako mléko, několikrát proříznul burácející zvuk motoru Merlin, šířícího se v nebezpečné blízkosti země! Šílenec či co? Ano, opravdu, nějaké ranní ptáče nemeškalo a naplno otevřenými dveřmi svého Audi odpovídalo na otázku, nakolik je zvuk modelářských spalovacích motorů maketový ke svým předlohám.

Sobotní ráno, mlha se začíná zdvihat a urychleně sestavujeme modely, abychom si ještě v relativním klidu stihli zatrénovat
Alois Raffaj jr. se Čmelákem Turbo na Speed 280 za ranního kuropění - jediná možnost, jak si v klidu "skočit". Raffaj jr. a Agro Turbo

Nicméně pomalu se zvedající mlha odhalila docela dlouhou frontu pilotů, čekajících na odbavení modelů i vysílačů. Kupodivu nikdo nepředbíhal a tak stály svorně vedle sebe kapacity jako Christian Hoffmann, Klaus Seidl či naše maličkosti.

A aby jedna fronta nebyla málo, hnedle se pokračovalo v další. Tentokráte s modely v řadě, které poslušně čekaly, až na ně dojde místo na startovní dráze. Fronta byla místy opět nechutně dlouhá a tak jsem zaregistroval modely, které si za celý den ani neskočily. Většinou ale šlo o takové, u kterých mě to moc nemrzelo (zajímaly nás hlavně velké polomakety), a věřte, bylo na co se dívat!

Všech 276 létajících aeroplánů bych se pokusil roztřídit do několika podskupin:

Dopravní letadla - poměrně početná skupina, největší z nich byl Herkules C-130 s šesti metry rozpětí, 19.8kg váhy a čtyřmi motory Marx GT si vezl 48 čl. 1900 Sanyo. Těsně za tímto „drobečkem“ byla Teta Ju 52/3m o rozp. 4.85m, 19.5 kg váhy, 3 motory s rotačním pláštěm LRK a 2 x 24 čl. 2400 Sanyo. Nutno říci, že předváděné lety byly opravdu impozantní.

C130 a 2 piloti Dva piloti na startu? Ovšem že ne! Jeden 5ídí letadlo a ten druhý ...
... podvozek, který po odpoutání odjel vlastní silou do depa. Po přistání Herkula na břicho opět přijel k němu a po naložení pomocníky dovezl giganta do depa. Tak to lze taky řešit. Neco jsme ztratili ...
Junkers 52 Krásný start Ju 52

Jety - na naše poměry početně zastoupená skupina. Od různých účelových žiletek až po opravdové skoromakety skvěle létajících modelů. Nejpůsobivější lety podle mě předváděl již zmíněný Ch. Hoffmann, který přivezl k zalétání(!) nový model Henschel HS 132, což je pouze v prototypu realizovaný střemhlavý bombardér z konce války. Model podobající se Heinklu Salamandru poháněný dmychadlem s motorem HP 355/37/5 se 30 čl. 2000 Sanyo o rozpětí 1,56 m vážil 5,4 kg a předváděl velmi realistický let s charakteristickým svistem turbíny. Ještě více ale na mě snad zapůsobil let modelu Me-262 Schwalbe o rozpětí 2 m, váze 5,3 kg, poháněné dvěma dmychadly s motory Ultra 930/6 a 32 čl. Sanyo 2400. Tenhle model má Christian už asi pět let a je vidět, že ho má pevně v ruce. Kdo neviděl - neuvěří. Samozřejmostí jsou v téhle kategorii zatahovací podvozky a to většinou elektrické značky Giezendanner ze Švýcarska.

Tři bratři. Úplně vzadu je Heinkel 280 V3, rozpětí 2 m, hmotnost 6,3 kg, 2 x Ultra 930/6 s dmychadly DS 51, 32 x 2000 RC čl. Majitelem je Johann Wagner
Prostřední je ME 262 Schwalbe o rozpětí 2 m a hmotnosti 5,3 kg. Model pohání 2 x Ultra 930/6 s dmychadly DS 51 poháněné 32 článků 2400 RC Sanyo 
Vepředu je nový Henschel HS 132, ...
... což byl pouze v prototypu realizovaný střemhlavý bombardér z konce války. Model má rozpětí 1,56 m, hmotnost 5,4 kg. Motor HP 355/37/5 pohání dmychadlo Amacker 120 mm, 30 x RC 2000 Sanyo.

WW II válečníci – další skupina, od rozpětí 80 cm a Speed 400 až po 1,84 m P-51D Mustang, váha 5,8 kg, motor Ultra 1800, převod 1:2,4, 28 čl. 2000 Sanyo. Kupodivu zde nepříliš početná skupina (pokud neberu v potaz modely do rozpětí 1,3 m, které létají bez podvozku), tak zastoupena třemi Mustangy a jednímMe 109.

P-51D Mustang (se žlutým motorem): rozp. 1,84 m, hmotnost 5,8 kg, motor Ultra 1800 s převodem 1:2,4, 28 čl. 2000 Sanyo. Model je maketově proveden a létal hezky, ale bylo znát, že je přece jen dost těžký P51-D Mustang Mustang a ti druzí

Racery a meziválečné období - nejhezčí a snad i největší mezi nimi byl Laird Solution (rozp. 160/140 cm, váha 6 kg, motor HP 355/30/5, převod 4:1 a 24 x 2400 Sanyo). Velice hezky létající akrobatický dvouplošník Stampe o rozpětí 2,2 m, 7,7 kg, poháněla Ultra 2000 přes převod 2:1 se 30 x 3000 Sanyo a vrtulí 20 x 8. Jiný působivý akrobat se dvěma křídly, Bucker Jungmann o rozp. 1,8 m a hmotnosti 6 kg poháněl HP 370/40 s převodem 4:1, vrtulí 21 x 14 Menz se 36 čl. Sanyo 2400. Jinak hlavně mládež létala s malými polomaketami Gee Bee Sportster velikosti 1 m rozpětí, poháněné od 480 s převodem až po malé Megy 16/15/7. Někdy až osm těchto modelů ve vzduchu připomínalo komáří rej - klubový dorost, soustředěný kolem nám známého Juergena Bestenlehnera, který se zúčastnil letošního ročníku Mega Cup, konaného v létě v Brně.

Laird Solution Laird Solution: rozp. 160/140 cm, váha 6 kg, motor HP 355/30/5 s převodem 4:1 a 24 x 2400 Sanyo
Část mladíků s polystyrenovými modely Gee Bee Sportster o rozpětí 1 m, a hmotnosti 690 g, které většinou pohání Viper 450 a baterií 8 x 1000mAh, vrtule je 8 x 4 APC - Elektro. Modely jsou s tímto pohonem docela svižné a zřejmě splňují úlohu pokračovacího modelu v klubovém kroužku

WW I - hodně zastoupená kategorie, od malých polystyrenů až po opravdové skvosty. Mezi nimi nesporně kraluje S.E. 5a Klause Seidla, rozpětí 2 m, váha 2,9 kg!!,  motor Ikarus 500/3, 4.2:1 a 10 čl. 2400 Sanyo. Model ve vzduchu předvádí doslova taneční kreace a jeho let je až neuvěřitelně pomalý. Za mírného větru předvádí couvání a chová se jako ohromný slow flyer. Vzhledem k váze je až neskutečně hezky zpracován a ze dvou metrů je téměř dokonalý. Letovým projevem se mu hodně podobal Tiger Moth Thomase Maiera o rozpětí 1,8 m a váze 1,3 kg(!), s motorem Kontronik BL 400/29, 2.6:1 a 8 čl. GP 3300. K těmto „peříčkům“ lze přiřadit ještě Vickres No.4 Wernera Eckera, který při 2 m vážil 1 950 g s pohonem Ultra 930/6, 3.6:1 a 10 čl. 2400 Sanyo.

Fokker DVII Fokker DVII o rozpětí 156 cm váží 5 kg, motor Newtor 2712 a 20 4l. 2400 s vrtulí 17 x 8
S.E. 5a K.Seidla, popis v textu, podrobněji zde
Fokker DVII Fokker DVII o rozpětí 156 cm váží 2.2 kg, motor LRK 345/15, p5evod 2:1 a 12 čl. 1700 s vrtulí 14x7 APC

Větroně - ne příliš zastoupená kategorie, kupodivu se vyskytovaly spíš „čisté“ kluzáky, za motorizované snad Mini Nimbus o rozp. 3,29 m, váha 3 kg, motor Ultra 930 s převodem 2,6:1 a 12čl. Sanyo. Zato se hodně létalo s modely (tzv. Schlepper - vlečnou) ať už to byly polomakety, či účelové stroje. Parametry jednoho takového speciálu: rozpětí 2 m, váha 4,2 kg, motor Actro 40/6 a 30 čl. 2400 Sanyo, vrtule 20 x 10 Menz. Napřímo, jak jinak u Actra. Nebo Pilatus Turbo Porter 2,6 m, 7,2 kg, Actro 40/6 a 30 čl. 2400 Sanyo s vrtulí Menz 20x10. Tito „tažní koně“ vlekaly větroně přes 4,5 metru hravě, podobně propagační transparenty nebo výsadek parašutisty.

Duo Discus o rozpětí 4.0 m, hmotnosti 5,5 kg s motorem Lehner 1930 a převodem 3.3:1 a baterií 16 x 3300 GP, vrtule má rozměr 12.5 x 6 Duo Discus

Jinak velké množství modelů těžko zařaditelných, létající kachny Moorhuhn, delty, stínové akrobaty z polystyrenu, z USA přivezený pták, který opravdu mával křídly nebo Naboo Fighter ze Star Wars (- tak tohle až si přečte můj synek, tak ti neodpustí chybějíci fotečku - pozn. webmastera).

Vrtulníků nepočítaně - od splašených trubek po opravdu hezké polomakety. Vrcholem setkání mohl být let Hortenu IIIe o rozp. 10,5 m, váze 19,4 kg, který měl novou pohonnou jednotku a to střídavý rotační motor LRK. Tady byl ale kámen úrazu, neboť motor si odmítal rozumět s regulátorem a nechtěl dát plný výkon, takže let se nekonal, i když 60 čl. 3000 Sanyo bylo připraveno stejně jako napjaté obecenstvo. Dlužno dodat, že tento model jsme již letět viděli a to na jarním E-meetingu v Traunreutu, kde ho ještě poháněly dva motory Ultra 3500/8 přes převod 2,8:1.

Takže po loňské účasti Juraje Tinky se letos počet účastníků z České republiky rozšířil, s ním a se dvěma Moravami přijel i Zdeněk Raška a známý poutník po modelářských akcích – Lojza Raffaj se svým Piperem J3 Cub , kterému úspěšně sekundoval jeho syn s Z-37T Agro Turbo a Staňa Valnoha s dvouplošníkem Knight Twister .

Česká stojánka Stojánka naší "reprezentace"

Nedělní program jsme krátce před polednem opustili, cesta domů je opravdu dlouhá, ale zážitky z tohoto setkání se budou ještě dlouho zpracovávat v našich myslích. Snad bude příští rok „český ostrůvek“ ještě větší a snad se podaří na některé naše E-meetingy přivézt alespoň zástupce evropské špičky v těchto modelech. První vlaštovkou snad může být účast kamarádů z Německa na jarním Mega Cupu v Brně, kde patřili k nejvytíženějším informačním zdrojům, což také s radostí konstatovali.