České AXI 4130/20 od firmy Model motors na německé brzdě

Dipl. Ing. Ludwig Retzbach mi v průběhu listopadu zaslal měření motorů AXI. Ludwig Retzbach je v Německu velmi uznávaným odborníkem na elektropohon. Uvedl do modelářství tzv. LRK motor s rotačním pláštěm. Je autorem několika odborných knih a řady článků o bateriích, elektromotorech používaných v elektroletech a o elektroletectví vůbec. Je předsedou skupiny elektroletectví v německém svazu modelářů DMFV a jedním z hlavních pořadatelů E-meetingu v Aspachu.

Měření motoru je provedeno na brzdě. Brzda na jeho zařízení funguje do max. krouticího momentu 1,3 Nm. S jeho laskavým svolením uveřejňuji výsledky pro motor AXI 4130/20 při 24V s regulátorem JETI Master 77A opto (timing2). Je to konfigurace, kterou ke své plné spokojenosti od jara 2003 používám ve svých modelech Piper J3 Cub a SpitfireMk2a popsaných na našich stránkách.

O motorech AXI L. Retzbach referoval 13. prosince 2003 na "Elektroflug-Symposium" ve švýcarském Winterthur a připravuje článek ve speciálním elektroleteckém vydání "Modellflieger". Překlad tohoto článku vyjde s největší pravděpodobností v RCR.

Umot / V

Imot / A

M /g*10cm

f / Hz

n / min-1

M /Nm

P in / W

Pout / W

eta

24.0

10.0

261.0

117.0

7020

0.2560

240.00

188.73

0.79

24.0

15.0

425.0

114.6

6876

0.4169

360.00

301.01

0.84

24.0

19.8

591.0

112.4

6744

0.5798

475.20

410.55

0.86

24.0

24.9

751.0

110.2

6612

0.7367

597.60

511.48

0.86

24.0

29.9

916.0

107.9

6474

0.8986

717.60

610.84

0.85

24.0

35.0

1084.0

105.9

6354

1.0634

840.00

709.47

0.84

24.0

40.1

1231.0

103.6

6216

1.2076

962.40

788.18

0.82

24.0

42.7

1305.0

102.6

6156

1.2802

1024.80

827.50

0.81

24.0

50.0

Už více nebrzdí

 

Pro větší přehlednost jsem naměřená data vynesl do grafu. Je vidět, že motor je dobře navržen pro sportovní létání, protože vrchol účinnosti je velmi plochý a jeho maximum je umístěno do oblasti proudů 15-35 A, tedy oblasti nejvíce využívané.