České AXI 4130/20 od firmy Model motors na německé brzděDipl. Ing. Ludwig Retzbach mi v průběhu listopadu zaslal měření motorů AXI. Ludwig Retzbach je v Německu velmi uznávaným odborníkem na elektropohon. Uvedl do modelářství tzv. LRK motor s rotačním pláštěm. Je autorem několika odborných knih a řady článků o bateriích, elektromotorech používaných v elektroletech a o elektroletectví vůbec. Je předsedou skupiny elektroletectví v německém svazu modelářů DMFV a jedním z hlavních pořadatelů E-meetingu v Aspachu. Měření motoru je provedeno na brzdě. Brzda na jeho zařízení funguje do max. krouticího momentu 1,3 Nm. S jeho laskavým svolením uveřejňuji výsledky pro motor AXI 4130/20 při 24V s regulátorem JETI Master 77A opto (timing2). Je to konfigurace, kterou ke své plné spokojenosti od jara 2003 používám ve svých modelech Piper J3 Cub a SpitfireMk2a popsaných na našich stránkách. O motorech AXI L. Retzbach referoval 13. prosince 2003 na "Elektroflug-Symposium" ve švýcarském Winterthur a připravuje článek ve speciálním elektroleteckém vydání "Modellflieger". Překlad tohoto článku vyjde s největší pravděpodobností v RCR.
Pro větší přehlednost jsem naměřená data vynesl do grafu. Je vidět, že motor je dobře navržen pro sportovní létání, protože vrchol účinnosti je velmi plochý a jeho maximum je umístěno do oblasti proudů 15-35 A, tedy oblasti nejvíce využívané.
|