|
|
Tradice vodníků v Čechách
8. ročník soutěže RC elektrohydroplánů
Alois Raffaj
Modely hydroplánů mají v Čechách velmi dlouhou tradici – letos bude na
Bezdrevu pořádán 34. ročník Protivínského poháru, který byl zařazen do kalendáře
evropských soutěží.
I tradice E-hydroplánů je již dlouhá. Modelářský klub
v Lipencích u Prahy pořádal 17.5.2003 již 8. ročník soutěže E-hydroplánů.
Na předchozích ročnících piloti předváděli cokoliv a navzájem se i hodnotili.
Letos poprvé dva bodovači hodnotili pevné sestavy podle pravidel soutěží pro
polomakety.
Místo na Slapské přehradě je vybráno skvěle a počasí oproti
předešlým ročníkům soutěži přálo.
Sponzoři soutěže byli
HVP-modell výrobce modelů letadel, TEMA výrobce modelářské elektroniky a
pivovar Benešov (pivo Ferdinand)
|
Velký model stíhačky Zero postavil Petr Doubrava. Model má rozpětí
1 720 mm a hmotnosti 2950 g. Je poháněn střídavým motorem Plettenberg
300/30-A2 s vrtulí 13x6,5“ a je napájen 16-ti články 2,4 Ah. Díky nízkému
plošnému zatížení (45g/dm2) jsou jeho vlastnosti vynikající a Petr dosáhl
stejně bodů jako B. Veselý s Atlasem, a tak se podělili o 1.místo.
Foto: Jan Vituj
|
K modelu patří i dobové oblečení. Vladimír Mráček oslavil 100. výročí
prvního motorového letu modelem letounu Henriho Farmana HF1. Rozpětí
1 200 mm, váha 500 g, plocha křídla 40 dm2. Pohon motorem Formoplast
s vrtulí 9“x5“, baterie NiMH 8x1Ah.
Foto: Alois Raffaj |
|
|
U vody je pohoda. Zlín Z43 o rozpětí 1 300 mm a váze 1700 g přivezl
Jan Smetana. Pohon motorem AXI 2820/10 s vrtulí 11x7“. Regulátor MGM40 a
napájení 8x200mAh.
Foto: Alois Raffaj |
Donald je nadčasový. Tento model byl navržen a postaven v 60tých létech a
dodnes je velmi oblíbeným modelem na vodu. Tento je Pavla Jandy a má rozpětí
1 350 mm, váhu 1300 g a je poháněn motorem VM2028/27s vrtulí 8x5“
napájený z 8x1700mAh.
Foto: Alois Raffaj |
|
|
Nejstarší model stále bodující. Tento model Cataliny postavil jeden
z pořadatelů před 10ti lety a dodnes se účastnila všech 8mi ročníků
soutěže. Model vyrábí firma HVP modell a je nyní poháněn motory Permax 480
s vrtulemi 6x4“. Napájení obstarává 8x1700 mAh.
Foto: Alois Raffaj |
Vítězný ATLAS Bohumila Veselého. Akrobat má rozpětí 1 200 mm
a délku 1 300 mm. Model pohání motor MEGA AC22/20/3 s vrtulí 9x5“ a
napájení je 8x2Ah.
Foto: Jan Vituj |
|
|
Můj Piper J3 Cub skončil až pátý. Jedno prvenství měl. Byl nejtěžším a
největším modelem setkání. Váha je 7 kg a rozpětí 2,3 m. Je poháněn motorem
MEGA RC4130-20 s vrtulí 16x8“ a napájen je z 24x1900mAh.
Foto: Jan Vituj |
Pětice nejlepších. Zleva Tomáš Fiala, Petr Doubrava, Alois Raffaj,
Ladislav Nádeník a Bohumil Veselý. V popředí syn majitele firmy HVP Filip
Hladík s modelem Grumann HU-16 Albatross, který tatínkova firma vyrábí.
Foto: Jan Vituj |
|
|