E-meeting Traunreut 2002
Alois Raffaj
Traunreutský modelářský klub
pořádá jarní elektromeeting na modelářském letišti ve Zweckhamu. Sraz
elektroletů se zde začal pořádat v r. 1995 a otcem setkání je Franz
Stockinger. Letos byl termín 11.-12.5.2002, ale vzhledem k tomu, že byl
v Německu 9.5. svátek otců, sjížděli se modeláři už od středy či čtvrtka.
Jsou to spolu s letním srazem v Rothenburgu menší rodinné obdoby
největšího evropského E-srazu v Aspachu.
Sraz je prezentován jako Elektro-Semiscale-Meeting, a tak byly k vidění téměř
výhradně polomakety více či méně propracované, větší i malé, ale se společným
jmenovatelem - pohon elektromotorem.
|
Zprava hlavní organizátor setkání Franz Stockinger a naše výprava Radko
Polák, Staňa Valnoha, já a v popředí můj Piper J3 Cub |
Díky naší výpravě a účasti Davida Theunissena z Velké Británie byl sraz
prezentován jako mezinárodní. Bohužel zrovna David doplatil na vysílačovou
nekázeň a havaroval hned na počátku se svým známým obřím modelem Bowers
Fly Baby. To byl jediný tmavý bod srazu.
Bowers Flybaby o rozpětí 2,7 m Davida Theunissena |
|
Z domácích byly zAstoupeny hlavně
Modell-Flug-Gruppe Geisenhausen,
modelářský klub z Berlína a samozřejmě silný místní Traunreut Flug Modelle
Club. Jmenovitě pak legendy - nejstarší účastník 72 letý Bruno Schmalzgruber,
Ludwig Retzbach, Christian Hoffmann a další.
Největší dojem na mně zanechal Christian Hoffmann, který předvedl svůj první
velký E-model dopravní letadlo Siebel F104 "Hallore" postavený
před osmi lety a Henschel HS-125. Christian má promyšlenou
a čistou stavbu a dokonalý, skromný pilotní styl.
|
Henschel Hs125 Christiana Hoffmanna |
Dokonalý pilotní styl měl i Georg Höfelschweiger s nám dobře známým
Storchem-Čápem. Předvedl vynikající letové vlastnosti modelu,
které měla i předloha.
Georg Höfelschweiger s nám dobře známým Fieseler Fi 156 Storch-Čáp
|
|
Letecký inženýr Lufthansy Charlie Binder staví modely letadel, na kterých
létal. Mezi ně patří např. Convair CV-440 nebo na loňském
Aspachu předvedený Vickers Viscount 814. Na Zweckham privezl
Dakotu DC-3 o rozpětí téměř 3 m a předvedl též bezchybné lety.
Svuj další krásný model Stearmann PT-17 vážící 7,8 kg skvěle
vodil David Theunissen.
Předvedl také nejlehčí elektrolet meetingu polomaketu Extra 300
o váze 186 gramu.
|
David Theunissen a jeho Stearman PT-17 |
Klaus Seidl se svou S.E.-5a zalétl skvělé šou lety, i když
samozřejmě poněkud nerealistické. Tento dvouplošník o rozpětí 2 m váží pouhých
2,9 kg a je napájen 10ti článkem. Obratnost modelu vzbuzovala úžas diváků.
Krásný model Bf-109G6 o rozpětí 2 m při váze jen 6 kg přivezl
Christoph Meindl. Četl jsem úvahy typu "elektromotor se pro pohon modelu velké
stíhačky nehodí". Při předvedení Bf-109G6 si to nemyslím. Jen lze vést diskuze o
tom, co je méně podobné zvuku řadového motoru Daimler-Benz DB605, modelářský
spalovací motor či velký elektromotor s prevodovkou? Bohužel při přistání
na okraj dráhy bylo poškozeno uložení ostruhy, a tak zůstalo jen u jednoho letu.
Christoph pak předváděl svuj další velmi dobře létající model dvouplošníku
Stampe SW4B.
Christoph Meindl připravuje k letu svého krásného a skvěle
létajícího pětinkového Messerschitta Bf109G6 |
|
|
Christoph Meindl předváděl velmi dobře létající model dvouplošníku
Stampe SW4B |
O vrchol E-meetingu se postaral na poli elektroletu velice aktivní Franz
Schmid. Předvedl první let svého modelu samokřídla Horten IIIe
bratří Hortenů, který je v současné době největším elektroletem na světě.
Po dlouhých přípravách konečně nastal čas vzletu. Po přidání plynu se model snad
po patnácti metrech vznesl a mojestátně kroužil nad Zweckhamským modelářským
letištem, sledován téměř nedýchajícími diváky. Při třetím či čtvrtém okruhu
nastala porucha pohonu. Pilot však neztratil duchapřítomnost, doklouzal nad
letiště a perfektně přistál na konci dráhy. Dav propukl v bourlivý jásot a
Franz přijímal první gratulace za své světové prvenství. Z modelu se však
začal náhle valit kouř. Gratulace musely být přerušeny a stavitel-pilot spolu
s dalšími kolegy se věnoval záchraně svého obřího modelu.
Franz Schmid a jeho obří samokřídlo Horten IIIe o rozpětí 10,5 m
|
|
Franz Schmid v sobotní podvečer a druhý den odpoledne předvedl také
svého Bleriota XI v měřítku 1:2 a mistrnou pilotáž
Bellancy Citabrie o rozpětí 2,5 m. Model Klemm L-25d
též v měřítku 1:2 o rozpětí 6,8 m přivezl také, ale v letu
předveden bohužel nebyl.
|
Bleriot v měřítku 1:2 Franze Schmida |
Nelze opomenout i krásné lety Bruna Schmalzgrubera s modelem
Gotha D-ESEL z roku 1939. Posléze předváděl nádherné společné lety
s Christianovým Siebelem.
Model Gothy D-ESEL z roku 1939 Bruna Schmalzgrubera. |
|
Mé srdce potešil model amerického závodního letounu Brown B-2 "Miss
Los Angeles" postavený Jürgenem Bestenlehnerem. Jeho konstrukce byla
také velmi lehká, jak to má u dobře létajícího elektroletu být. Bohužel model
v současnosti již neexistuje.
|
Pylonový závodní letoun Brown B-2 "Miss Los Angeles" Jürgena
Bestenlehnera |
Pohon "Miss Los Angeles" |
|
Na meetingu se sešlo i velké množství Jetů - tedy modelů s E-dmychadly.
Dopravní letouny byly zastoupeny Dornierem DO-328J Wilfrieda
Theurlina o rozpětí 2,2 m, který jako mnoho dalších Jetů startoval pomocí
gumicuku, a čtyrdmychadlový BAE 146 Jumbolina, kterou postavil
Helmut Thurner.
Neokoukaný model Heinkelu He-280, první zalétané tryskové
stíhačky v r. 1941, předvedl v sobotu v jednom letu Hans
Wagner. U tohoto modelu s rozpětím 2 m byl patrný poněkud nedostatečný
výkon pohonu.
|
Dornier Do 328 Jet hlavního organizátora E-srazu v Rothenburgu
Wilfrieda Theuerleina |
Atraktivní Heinkel He280 Hanse Wagnera postavený v měřítku 1:5
|
|
|
Maketový kokpit He280 |
Zvukově, ladností tvaru i letovými vlastnostmi jetům kraloval
Albatros L-39 pocházející od Jürgena Gollnowa. Líbili se také
větší a menší bráška - modely britského letounu Boulton-Paul P.111
. Velmi atraktivní a u nás na E-srazech zatím k nevidění byly dva
skupinové lety Jetů. Jeden z nich v neděli předvedla dvojice kovově
lesklých Starfighterů pilotovaných Timem Lindauerem a Raimundem
Oberhuberem. Při nízkých vstřícných průletech se modely potkávaly přesně před
diváky v minimální vzdálenosti. Při průletech před diváky a vzdálené
formování k nim jsem se vzpomínkami vracel na airshow CIAF v Hradci
Králové.
Odjížděli jsme s pozváním pro nás i další naše modeláře na příští, už 9.
jarní E-meeting v Traunreutu. Přehledová tabulka modelu byla zpracována
Franzem Stockingerem a je dostupná na webových stránkách
Traunreutského klubu
Článek je zkrácenou a poněkud přepracovanou verzí článku publikovaného
v RCR 7/2002.
Překrásná Rheinland Schalbe Franze Stockingera, se kterou se zúčastnil
letošního Mega Cupu v Brně |
|
|