|
|
IX. Jeti Model Meeting 2003 Hranice a jeho účastníci sami proti sobě
!!! NABÍDKA !!!
Asi 40-ti minutový videozáznam z této akce si již brzy budete moci objednat u
Františka Macháče.
Cena by se měla pohybovat kolem 200 Kč plus poštovné.
Údaje zaktualizujeme jakmile budou přesnější informace k dispozici.
Alois Raffaj
Vyvrcholením E-letecké sezóny u nás je tradičně JMM, letos již podruhé na
novém perfektním letišti v Hranicích. Organizace setkání byla opět na velmi
vysoké úrovni. Opět kamarádská atmosféra, osobní účast primátora Hranic na
zahájení, bezvadné zázemí s tradičně skvělým Macháčovským gulášem a vydatná
podpora sponzorů.
|
Letecký snímek pořízený v sobotu podvečer (17:35), kdy už hlavní nápor
diváků polevil. To je vidět v horní části, kde parkoviště návštěvníků bylo
utvořilo trojúhelník, zatímco ležení účastníků je obdélník v dolní části.
|
Organizátoři se po jarní návštěvě Traunreutského meetingu rozhodli zavést
virtuální frontu - šuplík, do kterého se zasouvají cedulky se jménem pilota a
číslem používaného kanálu. Piloti pak nemusejí stát se svými modely ve skutečné
frontě na slunci, hlídat si pořadí, posunovat modely a sebe. Tento systém
ulehčující život pilotům však v Hranicích občas zaskřípal. Jednoznačně
nejvýznamnějším důvodem byla nekázeň jich samých. Někteří piloti, když se jejich
cedulka dostala na řadu, nebyli k mání. Když k mání byli, zase neměli
modely připravené ke vzletu a "šachovali" s bateriemi, jejich kryty, modely
a s vysílači. Modely u takto velkých meetingů musejí stát v určeném
prostoru u dráhy připraveny k okamžitému vzletu už během předchozí ukázky,
aby byly schopny po přistání modelu předchozího ihned do vzduchu. Není možné,
aby po přistání modelu se následující pilot hledal, či teprve vsunoval baterie,
diváci koukali na prázdné nebe a piloti si říkali, to už si dneska nezalétám -
už se na mne nedostane. Bylo by vhodné doplnit na cedulky kromě jména pilota a
kanálu typy letadel, které modelář předvádí. To by hodně čekajícím usnadnilo
orientaci. (To je sice pravda, ale k tomu, abych viděl, že přede mnou
jsou už jen dva piloti a ten, co právě létá, právě slouží zmíněná tabule - pozn.
pořadatele). Teď k samotným ukázkám. Na velkých setkáních je už běžné a
nutné ukázky krátit (3-4 minuty) a pokud je to možné sdružovat podobné,
k sobě se hodící, modely. Věci by určitě pomohli jeden nebo dva "nahaněči",
kteří by předletovou přípravu organizovali. O tom, jak rozdílný přístup pilotů
může být, vypovídá následující. Jistý mladý pilot, žijící už několik let
v zahraničí, který jistě nebyl na podobné akci poprvé, nahánění na start
dost zlehčoval. Naproti tomu Holanďan Jan Bakker, pán v důchodovém věku,
byl vždy včas připraven a se svým velkým trojplošníkem Fokker letěl několikrát.
|
Po delší době jsme se mohli opět pokochat majestátními lety modelu projektu
transatlantického dopraváku ze dvacátých let. Sedm motorovů čtrnáctikilového
modelu je krmeno 56 články.
|
|
Velmi důležitým momentem meetingu je hbitý, vtipný a fundovaný moderátor,
který diváky udrží v pozornosti a pobaví je. Franta Machač tyto kriteria
splňuje a mnohokrát to dokázal. Na letošek byl připraven i druhý moderátor, ale
bohužel se nakonec v důsledku autohavárie nemohl zúčastnit. Tak nezbývalo
než Frantu obdivovat za odvedenou "dřinu" při horku, které v Hranicích
panovalo (např. na Aspachu se střídají moderátoři tři).
No a nakonec k samotným modelům. Krátce řečeno - velmi málo novinek.
Jednu nepřehlédnutelnou přivezl z Holandska již zmiňovaný Jan Bakker. Jeho
trojplošník Fokker DR-I v měřítku asi 1:3,7, postavený dle
plánu od Flairu, létal skvěle.
Výborně vyhlíželo, ale v sobotu v hlavním programu
nelétalo, nádherné Aero A-14, které postavil Franta Macháč.
Atraktivní FW Ta-154
postavil Staňa Valnoha před čtyřmi léty - moc nechtěl létat (tedy model) a letos
pomocí výkonnějšího pohonu ho oživil Jara Pavlík. Novinkami byly také dvě
konverze od CM production. Můj druhý Spitfire Mk.IIa o rozpětí
1,8 m, který po totálce prvního v té době nebyl ještě zalétaný, a
Boeing Peashooter Aleše Bidovského, který kvůli technickým
problémům také nelétal.
Velmi příjemným a sugestivním zážitkem byly dva lety makety Spitfire
od Savexu Pavla Mlýnka podmalované hudbou z filmu Tmavomodrý svět.
Jeho vystoupení rozeběhly bouřlivou diskusi o realistické letové rychlosti
modelů.
A jedna premiéra JMM - první aktivní účastnice - Hanka Janišová. Doufejme, že
se s ní budeme dále setkávat a přibudou časem i další.
Krásná Beta Be-56 Víťy Gybase. To, že je potažená obarveným
papírem a nikoli stříkaná, je poznat jen opravdu zblízka. Jó, kdo umí ...
|
|
|
|
|
Doufejme také, že pořádající team JMM v čele s Frantou Macháčem
vydrží pokračovat dál ve svém díle a my účastníci se pozastavíme a zamyslíme nad
tím, jak je pořádání takového setkání složité a pracné a jak jim, a potažmo i
sobě, vyjít vstříc. Myslím, že k tomu není třeba mnoho.
Tabulka modelů
Modely jsou řazeny podle hmotnosti, sestupně.
Upozornění: Uvedená tabulka nemusí obsahovat kompletní
seznam modelů přihlášených na tuto akci. Vyhrazujeme si právo vyřadit informace
o modelech, které ne zcela zapadají do charakteru těchto stránek. Na druhé
straně si vyhrazujeme právo toto právo nevyužít ;-)
Model |
Rozpětí |
Hmotnost |
Motor |
Převod |
Vrtule |
Akku |
Pilot |
Šmolík Š-137 |
4 000 |
14,50 |
7 x MEGA MINI |
|
8,5 x 6 |
56 x 1900 |
Tinka Juraj |
L-200 Morava |
2 820 |
9,30 |
2 x PHASOR 45/3 |
|
12 x 8 |
2 x 16čl 2000 |
Raška Zdeněk |
C 130 Herkules |
4 000 |
6,00 |
4 x Speed 700 |
|
|
24 x 2000 |
Bidovský Aleš |
Piper J3 CUB |
2 300 |
5,80 |
AXI 4130/20 |
|
16 x 8 |
24 x 1900 |
Raffaj Alois |
Minihala |
1 900 |
5,20 |
|
|
11 x 10 |
25 x 1700 |
Edens Karel NL |
DG-600 |
4 020 |
5,00 |
MEGA BG-14 |
|
12 x 6 |
16 x 1700 |
Páč Jaromír |
Obuch 3 |
2 450 |
5,00 |
AXI 41/28/18 |
|
18 x 12 |
16 x 1900 |
Tinka Juraj |
Aero A-42 |
2 240 |
4,20 |
MEGA 22/30/4 2:1 |
2:1 |
|
16 x 1700 |
Mrkvica Luděk |
Fokker DR-1 |
1 925 |
3,90 |
Kontronik Tango |
|
22 x 12 |
30 x 3000 |
Bakker Jan NL |
DG 800 |
4 000 |
3,80 |
MEGA S5 |
|
|
12 x 1700 |
Frank Stanislav |
AERO L39 Albatros |
1 220 |
3,10 |
MEGA |
|
dmych. 90 |
|
Tichý Miloš |
Klemm KL-25 |
2 300 |
3,00 |
AXI 2820/10 |
|
13 x 6,5 |
10 x 1700 |
Hanzl Milan |
AERO L39 Albatros |
1 220 |
2,80 |
MEGA 22/20/3 |
|
dmych. 90 |
14 x 1900 |
Janáček Zdeněk |
SU-26 |
1 500 |
2,70 |
Phasor45/3 |
|
13 x 6,5 |
16 x 1900 |
Janáček Bedřich |
Knight Twister |
1 300 |
2,70 |
MEGA RC 41/30/10 |
|
16 x 10 |
12 x 3000 GP |
Valnoha Stanislav |
Pilatus B4 |
2 200 |
2,50 |
MEGA 22/20/4 |
|
|
8 x 1600 |
Korčak Josef |
Spitfire V |
1 450 |
2,50 |
Actro 12-5 |
|
12 x 8 |
12 x 2000 |
Mlýnek Pavel |
Monocoupe 90A |
1 650 |
2,38 |
AXI 2820/10 |
|
11 x 5,5 |
10 x 1700 |
Dietl Martin |
Tiger Moth |
1 300 |
2,20 |
AXI 2820/10 |
|
13 x 6,5 |
8 x 1700 |
Hanzl Milan |
B 24 Liberator |
1 800 |
2,00 |
4 x Speed 400 |
|
|
8 x 1700 |
Junák Oldřich |
Soptwith Triplane |
1 500 |
2,00 |
MEGA RC 41/30/10 |
|
16 x 8 |
10 x 3000 GP |
Valnoha Stanislav |
AERO A 14 |
1 700 |
1,98 |
MIG 600 Turbo |
3:1 |
15 x 6 |
8 x 1700 |
Macháč František |
Voyager |
2 400 |
1,96 |
2 x Speed 400 |
2:1; 3:1 |
|
8 x 1000 |
Staněk Karel |
Pfalz-E-V |
1 700 |
1,90 |
AXI 2820/10 |
|
|
8 x 1700 |
Čech Stanislav |
MDC-3 Swiss Trainer |
1 400 |
1,90 |
AXI 2814/10 |
|
9,5 x 6 |
8 x 1700 |
Jurovic Juraj SK |
CLIPPER |
1 830 |
1,88 |
PHASOR30/3 |
|
280 x 150 |
8 x 1700 |
Metz Richard |
Miles M-14-Magister |
1 600 |
1,75 |
AXI 2820/10 |
|
11 x 7 |
10 x 1700 |
Lukl Vladimír |
Piper J3 CUB |
1 500 |
1,75 |
Phasor 15/4 |
|
10 x 6 |
8 x 2400 |
Hauser Jaromír |
Beta Minor Be 51 |
1 740 |
1,70 |
AXI 2820/10 |
|
11 x 7 |
8 x 2000 |
Doubravský Jan |
Beta Minor Be 50 |
1 740 |
1,70 |
AXI 2820/10 |
|
11 x 7 |
8 x 2000 |
Vylíčil Jaroslav |
FW Ta-154 |
1 400 |
1,70 |
2 x AXI2808/20 |
|
10 x 7 |
8 x 1700 |
Pavlík Jaroslav |
E x tra 300S |
1 350 |
1,70 |
AXI 2820/10 |
|
13 x 6,5 |
10 x 1600 |
Mlýnek Pavel |
F16 Falcon |
780 |
1,70 |
MEGA 22/20/3 |
|
dmych. 90 |
14 x 1600 |
Janáček Zdeněk |
Beta Major |
1 700 |
1,65 |
Phasor 30/4 |
|
11 x 5,5 |
10 x 1700 |
Gybas Viktor |
B-24 Liberator |
1 900 |
1,60 |
4 x Speed400 |
|
6 x 4 |
7 x 1700 |
Bastl Zdeněk |
Morava L 200 |
1 650 |
1,60 |
2 x Speed400 |
|
|
8 x 1700 |
Hlávka Pavel |
Spitfire |
1 090 |
1,60 |
MEGA 22/30/3 |
|
8,5 x 7 |
12 x 2000 |
Marek Jindřich |
Piper L-4 H |
1 400 |
1,50 |
AXI |
|
|
7 x 1700 |
Cok Robert |
DC 3 Dakota |
1 200 |
1,40 |
2 x Speed 400 |
|
|
8 x 1400 |
Tvarůžek Daniel |
Twin Otter |
1 480 |
1,32 |
2 x Speed 400 |
|
6 x 2 |
7 x 1700 |
Navrátil Miloslav |
C 160 Transal |
1 500 |
1,30 |
2 x Speed400 |
|
6 x 4 |
7 x 1700 |
Bastl Zdeněk |
ZLIN XII |
1 294 |
1,22 |
MIG 600 Turbo |
|
8 x 4,5 |
8 x 1600 |
Čech Stanislav ml. |
Seewind |
1 530 |
1,20 |
Phasor 15/4 |
|
|
8 x 1700 |
Hlávka Pavel |
T 33 Shoting Star |
1 170 |
1,20 |
Hacker40 |
|
dmych. 75 |
8 x 2400 |
Lép Jaroslav |
C 160 Transal |
1 500 |
1,10 |
2 x Speed 400 |
|
|
8 x 1700 |
Junák Oldřich |
ME-Bf 109 |
1 100 |
1,00 |
MEGA 16/15/6 |
|
8 x 4,5 |
9 x 1100 |
Lukl Vladimír |
Seawind |
1 102 |
0,93 |
PHASOR 15/4 |
|
8,5 x 5 |
8 x 1250 |
Raška Zdeněk |
Boeing B-9 |
1 200 |
0,85 |
2 x Speed 400 |
3.6:1 |
FSK |
7 x 800 |
Gwuždž Jiří |
Folland FO141 Gnat |
730 |
0,83 |
Robe 410 dmychadlo |
|
63mm |
13 x 500 |
Bastl Zdeněk |
Meta Sokol L-40 |
1 150 |
0,81 |
PHASOR 15/3 |
|
8,5 x 5 |
4 x 1250 |
Raška Zdeněk |
Samokřídlo |
1 085 |
0,75 |
MEGA 16/15/8 |
|
9 x 5 |
4 x 3600 Lion |
Janišová Hana |
Spitfire MK 9 |
930 |
0,75 |
MIG 480 |
3:1 |
|
8 x 1100 |
Čech Martin |
MIG 35 |
790 |
0,75 |
MEGA 16/15/4 |
|
|
8 x 1700 |
Hlávka Pavel |
SU-37 Super Flanker |
700 |
0,75 |
MEGA 16/15/4 |
|
6,5 x 4 |
9 x 1250 |
Suchý Martin |
MIG 29 |
690 |
0,75 |
AC MPJ |
2.33:1 |
9 x 6 |
8 x 1000 |
Alfery Jiří |
Hunter |
800 |
0,70 |
MEGA 35/15/4 |
|
5,2 x 4 |
10 x 800 |
Edens Karel NL |
Pilatus Turbo |
870 |
0,65 |
MIG 280 |
|
|
2 x Lion |
Slabý Miroslav |
Fokker-VII |
820 |
0,65 |
MIG 300 |
|
|
2 x Lion |
Slabý Miroslav |
F-22 Raptor |
650 |
0,62 |
MEGA 16/15/4 |
|
6 x 4 |
8 x 1050 |
Suchý Martin |
Piper Cub |
1 180 |
0,60 |
Speed 400 |
|
150 x 80 |
7 x 500 |
Brož František |
MIG-15 |
930 |
0,60 |
Speed 400/6V |
|
am. dmych. 64 |
8 x 500 |
Schon Stanislav |
Soptwith Pup |
800 |
0,60 |
MIG 300 |
|
|
2 x Lion |
Slabý Miroslav |
Virník |
prům.800 |
0,60 |
MEGA 16/15/7 |
|
8,5 x 5 |
7 x 800 |
Gwuždž Jiří |
Spitfire V |
780 |
0,52 |
Jamara 480 |
|
6,5 x 4 |
7 x 500 |
Bastl Zdeněk |
FW Ta183 Huckebein |
800 |
0,51 |
AC MPJ dmychadlo |
|
63mm |
8 x 500 |
Alfery Antonín |
Otto Renneindecker |
1 100 |
0,45 |
Speed 300 |
5:1 |
10 x 4,7 (3 list) |
2 x 1250 Li-Pol |
Faitl Petr |
Soptwith Triplane |
800 |
0,45 |
MBK-350BB |
|
|
2 x Lion |
Máslo Petr |
BEDE-4 |
900 |
0,43 |
MIG 280 |
5:1 |
|
7 x 270 |
Gwuždž Jiří |
L-159 ALKA |
800 |
0,43 |
Speed400 |
|
5 x 4 |
7 x 500 |
Mašík Libor |
Piper Cub |
1 240 |
0,42 |
Speed 280 |
5:1 |
|
8 x 750 |
Omelka Marian |
P-51D Mustang |
860 |
0,41 |
AC MPJ |
5:1 |
9 x 6 |
7 x 500 |
Alfery Antonín |
Fokker E-III |
1 020 |
0,40 |
|
|
|
8 x 500 |
Bezděk Jiří |
F4U Corsar |
830 |
0,40 |
Speed 300 |
5:1 |
9 x 6 |
6 x 500 |
Alfery Antonín |
LA-7 |
840 |
0,39 |
Speed 300 |
5:1 |
9 x 6 |
7 x 500 |
Alfery Antonín |
P-47 Thunderbolt |
840 |
0,39 |
AC MPJ |
5:1 |
9 x 6 |
7 x 500 |
Alfery Jiří |
Fokker DR-1 |
800 |
0,35 |
Speed 300 |
5:1 |
10 x 4,5 |
2 x Lion |
Korčak Jaroslav |
Moiselle |
720 |
0,22 |
CD ROM |
|
8 x 3,75 APC |
3 x LiPol |
Hadač Vladimír |
Albatros D V |
930 |
0,00 |
Speed 300 |
4,5:1 |
|
|
Hlaváč Adam |
Avia 14 |
Měř. 1:10 |
|
MEGA 25/7/12 |
|
|
2 x 1800 Lion |
Bureš Zdeněk |
|