E-meeting Aspach 2004
Text a foto Franz Stockinger Tímto článkem bych Vám rád poskytl stručný výtah z toho
nejzajímavěšího, co se, alespoň z mého pohledu, dalo na letošním Aspachu
vidět. Loni jsem se poučil, že pokusit se předvést model ve vzduchu na tomto
setkání může být dost vyčerpávající. Tehdy to byl již 13tý ročník a počet pilotů
značně narostl. Letos jich bylo opět přes stovku, každý mohl přihlásit nejvýše
dva modely. Setkání opět skvěle zorganizovali členové místního klubu.
Letové ukázky komentovali Philip Gardemin z magazínu
"Aufwind", Ludwig Retzbach (německý modelářský svaz) a
Ralf Heinisch. Řady se zdály být letos kratší než loni.
Zřejmě mnozí piloti rezignovali a ponechali modely jen na stojánce. Ale nyní už k vlastním modelům a jejich pilotům. Začněme Franzem Schmidem a jeho trojplošníkem Fokker v měřítku 1/2. Po problémech s regulátorem, které zažil na meetingu v Traunreutu, se vrátil k osvědčené pohonné jednotce (Klemm 35). Předvedl krásný a bezproblémový let, za který získal jednu z cen. V sobotu ráno se na stojánce objevily díly dvou velkých modelů a každý uvažoval, co se z toho vyklube. Dvě černé klády se ukázaly býti velkou P68 Black Widow. Přípravy k letu zabraly celý den a vůbec první let modelu byl ohlášený jako poslední let toho dne. K tomuto byl najat Ralf Dvorak, pilot tryskových letadel (skutečných). Při pojíždění na hrbolatém terénu ale došlo k poškození podvozkové nohy modelu; současně vyvstaly pochyby o výkonu použitého pohonu. Z ostatních dílů bylo sestaveno obří Arado 555
. Byl to jeden z posledních projektů druhé světové války, vyrobený
ve vícero variantách. Více informací lze nalézt na stránkách
www.luft46.com. Bücker Jungmann je poháněn zpřevodovaným motorem Ultra 2500/5 a 24mi články. Je postaven z anglické stavebnice, kterou do Německa dováží firma Roskothen. Byl to jeden z mála modelů poháněný ještě komutátorovým motorem, zatímco jinak zcela převládají AC motory. Obzvláště "tryskáče" a 3D akrobaty těží z nižší hmotnosti a vyššího výkonu bezkomutátorových motorů. Ralf Kaiser přivezl až ze severu Německa svůj A1 Skyraider. Model zkonstruoval a postavil Heino Dittmar. Amatérský AC motor propůjčuje modelu realistickou výkonnost. Ze švýcarska přijel celý tým pilotů. Mezi nimi nechyběl Ueli Amacker se svým modelem Vampire. Ruský dvoumotorý tryskáč se zatahovacím podvozkem musel také patřit někomu ze švýcarského týmu. Zná někdo správné označení? (Později byl model identifikován jako Iljušin 211). Bob Mahoney, předseda BEFA (britské asociace
elektrického letu), přivezl z dálky svůj Ryan "Spirit of St. Louis"
. Tento model je vyráběn na Filipínách a jako ARF jej distribuuje
firma Kavan. Stefan Hoelleinpředvedl svou kompletní řadu větroňů a účelových modelů. Všechny to jsou CNC stavebnice vysoké kvality. www.hoellein.com Všude bylo také plno omladiny pilotující modely
z Depronu, jako jsou různé Ultimaty a Shockflyery. Po všech stránkách to byl téměř dokonalý víkend strávený se spoustou dobrých přátel a sledováním zajímavých letových vystoupení. Třešničkou na dortu měl být společný let mé Pyranhy ( Jepe) společně s modelem Alpha Jet Stefana Hoelleina. Ale věci často nedopadnou tak, jak bychom si přáli. Doufám, že se příští rok v Aspachu uvidíme! |